Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

A diákélet nehézségei

2017. október 9., 09:00
„Addig örülj, amíg tanulsz” szól a mondás, amit már annyiszor hallottam. Manapság nem is gondolnánk, milyen nehéz jövő vár egy mai diákra.

Nem feltétlenül a tanulásról van szó, viszont tény, hogy évről évre szigorítanak a követelményrendszeren. Változott a világ. Ma már nem elég egy érettségi, néha egy diploma is kevés a céljaid eléréséhez. Na de ne szaladjunk ennyire előre. Véleményem szerint – habár még csak most taposom ki a saját utam – a sikeres felnőtté váláshoz karrier tekintetében kezdetben 2 dolog kell: tudatos pályaválasztás és szorgalom.

Kezdetek

Általában az alsós tagozatos diákok nagy része szorgalmas. Ilyenkor pályaválasztásról még nem igazán beszélhetünk. Felsősként azonban már új és nehezebb tantárgyakkal találkozunk. Majd nyolcadikos korunkra szembesülünk azzal, hogy mindjárt itt a ballagás, és döntenünk kell, hogyan tovább. Egy diák életében talán ez az egyik legnehezebb időszak.

Ahogy én tapasztaltam, az általános iskolában semmi segítséget nem kaptunk. Majd a szülők eldöntik effektus. Akik minden téren tudatosak, azoknak könnyű dolguk van. Akik jó eszűek, de fogalmuk sincs mihez kezdjenek, ők nagyrészt gimnáziumba mennek, ahol van még négy évük dönteni. Esetleg a szakközépiskolát választják, aminek előnye, hogy olyan tantárgyaik is vannak, amelyek hasznosak lehetnek majd számukra, ha tovább tanulnak.

Továbbtanulás

Eltelt az életünkből négy középiskolás év, majd tudatosul, hogy dönteni kell, vagy dolgozunk, vagy tovább tanulunk. Azt gondolom, hogy a középiskolák felelősek a diákjaik jövőjéért. Irányt kellene mutatniuk, hogy melyik utat válasszák.

Jómagam a négy év alatt nem találkoztam egyetlen egyetem nevével sem, nem kaptam érveket, hogy melyik miért jó. Azonban mivel gazdasági középiskolába jártam, így adta magát a dolog, merre tovább.

Számomra nagy fejtörést a karon belül a szak kiválasztása jelentett. Kereskedelmi terület révén maradtam ennél a szaknál. Sikeresen felvételt nyertem a Miskolci Egyetem GTK kereskedelmi és marketing szakára, aminek nagyon örültem. Nagyon jó dolognak tartom, hogy az első évben minden közgazdász szakon ugyanazokat a tantárgyakat oktatják.

Az első évem alatt egy dolog nagyon megragadt. A tanulók több mint a fele nem tudja megfogalmazni, miért az adott szakot választotta. Ennek oka, hogy a középiskolák nagy része nem ad semmiféle támpontot. Ha a szülők nem tudnak segíteni, nagyon nehéz a döntés. Ez szomorú, hiszen, ez egy olyan mérföldkő, ami hatással lesz az egész életünkre. Tapasztalatból mondom, hogy attól, hogy elolvasom az interneten az adott szak száraz szakmai leírását, nem leszek okosabb.

Van-e megoldás?

Véleményem szerint van. Szeretném is megosztani azokat a módszereket, amelyek segíthetnek eligazodni a felsőoktatás világában.

Kezdjünk el már a középiskola utolsó évében beszélgetni a diákokkal az orientációjukról az iskolában, de legfőképp otthon, mert ilyen korban úgysem érdekli a kamaszok nagy részét, amit a tanárok mondanak. Középiskolában viszont égetően szükség lenne pályaválasztási tanácsadói rendszert kialakítani. Ott van pl. az egyetemi nyíltnap. Soha nem értettem, miért nem kötelező legalább egy egyetemi nyíltnapon részt venni…

Nagyon jó lehetőség még a diák karrier management programokban való részvétel (coaching, mentoring programok). Változik a világ, mégis egyre kevesebb ember dolgozik olyan szakmában, amit ténylegesen élvez is. Sokan azért élnek, hogy dolgozzanak, pedig ennek nem így kellene lennie.

Összességében a diák élete nehézkes, ezért is kell véleményem szerint mind az iskoláknak, mind a szülőknek segíteni a döntésekben.

Szabó Zsolt
Hozzászólások
Blog